[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Piata cardurilor din Romania – 30 de ani de retail, tehnologie, educatie si inovatie

7 august 2025

Astazi se implinesc 30 de ani de la emiterea primului card in Romania. Bancorex Visa Business a fost primul produs urmat la cateva luni de cardul proprietar Prima de la BRD si de cardul Maestro emis de BCR. Era inceputul unei extraordinare povesti, povestea aparitiei si dezvoltarii retailului bancar in Romania.

După lansarea din martie 1994 a Romcard, primul centru local de procesare a tranzacțiilor cu carduri, anul 1995 marchează începerea activității de acceptare a cardurilor internaționale – atât Mastercard, cât și Visa, și emiterea primelor carduri pe piața locală.


30 de ani mai târziu, în anul de grație 2025, numărul cardurilor valide din circulație (peste 22,4 mil. unitati) a depășit populația României, iar volumele tranzacționate prin card reprezintă aproximativ 40% din PIB gratie rețelei de acceptare care a depăsit 500.000 de terminale (10.229 ATM-uri si 490.174 de POS-uri, potrivit datelor BNR la final de S1 2024).

Cele mai recente date centralizate de BNR, releva faptul ca s-a ajuns la un grad de utilizare fara precedent: 1,3 mld. de tranzactii pe card (plati comercianti si retrageri numerar), in valoare de 300 mld. lei (60 mld. euro) intr-un singur semestru (S1 2024 – cele mai recente date).

Mai mult, 2024 este primul an in care valoarea tranzactiilor de plata cu cardul la POS a depasit valoarea retragerilor de numerar la ATM.

La aceasta a contribuit foarte mult si schimbarea obiceiurilor de plata si de consum astfel ca astazi avem 2,7 milioane de romani care isi platesc online taxele si impozitele folosind ghiseul.ro. Doar de la inceputul acestui an si pana astazi, statul roman a colectat online 1 mld. de euro prin intermediul acestei platforme.

De asemenea, piața de e-commerce a ajuns la 11,7 miliarde de euro in 2024, dintre care 7,7 miliarde de euro au fost cheltuiți pe produse fizice livrate prin curier. Desi se estimeaza ca peste jumatate dintre români (55%) au cumpărat cel puțin o dată online în 2024, ponderea comertului online in totalul retailului românesc este deocamdata la sub 15%. Ceea ce inseamna ca potentialul ramane extrem de ridicat, rata de crestere a comertului online find asteptata la 10% in 2025.

Conform datelor Institutului Național de Statistică, 73% dintre utilizatorii de internet din România au efectuat cel puțin o achiziție online în 2024. Rata de penetrare a ecommerce-ului a crescut atât în mediul urban — până la 77,1% — cât și în mediul rural, unde a ajuns la 67,3%. 

Astazi, observam cum cardul se dematerializează și este absorbit de telefoanele românilor pentru plati direct din aplicatiile de wallet. Mai mult, gratie tehnologiei open banking, incepe usor dar sigur sa prinda tractiune platile cont – la – cont, care nu mai necesita card. Va disparea cardul?

Cardul – incubator și accelerator al emancipării bancare pentru consumatori și bănci

. CARDUL a fost momentul de debut al retailului bancar din România. Pentru ani buni, să ai o relație cu banca înseamna să deții un card.
. CARDUL a fost principalul instrument folosit pentru bancarizarea românilor, ajutând la arderea etapelor (să nu uităm că persoanele fizice nu au folosit niciodată cecul pentru plăți).
. CARDUL a schimbat în mod fundamental comportamentul de plată al românilor, accelerând procesul de incluziune financiară și contribuind decisiv la educația financiară a acestora.
. CARDUL a creat echipe, fiind o excelentă școală pentru formarea specialiștilor.
. CARDUL a stimulat inovația, ceea ce a contribuit la dezvoltarea pe orizontală a sistemului de plăți.

Pentru a marca trecerea a 30 de ani, NOCASH Events va lansa in acest an un film documentar, in cadrul conferintei internationale Banking 4.0, la Sinaia, in 26-27 noiembrie. Documentarul spune povestea trecerii cardului de la un produs (perceput ca) marginal la statutul de vedeta incontestabila a operatiunilor bancare: de la cartela de plata embosata, card cu banda magnetica, card co-branded, card cu cip, card prepaid, card contactless, card de masa, la card virtual. Filmul poate fi privit si ca o analiza despre nasterea si dezvoltarea retail-ului bancar in Romania, cu toate aspectele ce tin de tehnologie, incluziune si educatie financiara.

Sergiu CONE, director executiv NOCASH Events si organizator Banking 4.0: „Acest film documentar este poate cea mai mare provocare profesionala de pana acum. Este greu sa comprimi 30 de ani de card in 100 de minute, cand ai peste 50 de ore de filmare, majoritatea facute in timpul pandemiei, cu nenumarate restrictii. Documentarul spune nu doar povestea retailului bancar in Romania – urmarind evolutia pietei cardurilor – dar face si o analiza a tendintelor, incercand sa ofere raspunsuri la intrebarea „ce urmeaza?”.

Credit foto: Timi Slicaru

In poza, de la stanga la dreapta: Ionel Burciu (director carduri), Ioan Gherasim Greu (director marketing), Radu Obreja (reprezentant Visa)

Noutăți
Stay updated to the impact of emerging technologies in fintech & banking.
Banking 4.0 newsletter - subscribe
Cifra/Declaratia zilei

Dariusz Mazurkiewicz – CEO at BLIK Polish Payment Standard

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

To be honest I think that Sinaia, your conference, is much better then Davos.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?