Sistemul RO e-Factura a generat cel mai mare haos din ultimul deceniu în mediul antreprenorial, statul român fiind nepregătit să gestioneze schimbarea pe care o impune și dând dovadă de incompetență în digitalizare prin erorile multiple ale acestui sistem, potrivit companiei NextUp Solutions.
Aceasta mai precizeaza ca prin implementarea e-Facturii pentru facturi B2B, „firmele din întreaga țară s-au confruntat cu o serie de probleme tehnice și administrative. Astfel, erorile generate de e-Factura au dat peste cap activitatea în multe firme”.
De asemenea, „statul eșuează din nou în a dezvolta o relație bună cu contribuabilii, învinovățindu-i pe aceștia pentru blocaje pe care el însuși le-a creat prin gestionarea rudimentară a implementării e-Factura”, subliniază reprezentanții companiei, unul dintre principalii dezvoltatori de software, care oferă soluții de automatizare pentru e-Factura.
NextUp Solutions, producător de software cu peste 6.000 de IMM-uri în portofoliu, avertizează că cei mai mulți antreprenori și contabili sunt debusolați și dezamăgiți de haosul generat și modul în care statul s-a raport la e-Factura. În plus, aceștia arată că activitatea lor a fost blocată de haosul generat de e-Factura, pierzând timp și bani cu transmiterea facturilor în Spațiul Privat Virtual (SPV).
“Prin implementarea RO e-Factura, instituțiile statului își propun să dea cu bățul în contribuabil, amenițând cu amenzi, în cazul nealinierii la sistem. În același timp, ANAF nu este pregătit pentru valul de informații fiscale care va veni, nici pe departe. Infrastructura existentă s-a blocat la nici 25% din estimatul de documente anunțat. Ba mai mult, deocamdată, sistemul existent nici nu preia corect facturile transmise, dublând printr-o trimitere eronată documentele în contul SPV. În ciuda promisiunilor statului cu privire la eficiența și simplificarea proceselor administrative, implementarea sistemului e-Factura a generat în prima lună din an un mare haos.
Contrar asigurărilor repetate ale autorităților, se pare că statul nu a fost pregătit pentru volumul masiv de informații și tranzacții care trebuie gestionate prin această inițiativă și să gestioneze schimbarea pe care o impune. Totodată, dă dovadă de incompetență în digitalizare prin erorile generate de sistem. Toate astea creează o relație de neîncredere în instituția de control fiscal din partea contribuabilului, iar nivelul de frustrare este cu atât mai mare cu cât oficialii au tot anunțat amenzi, date fixe și s-au absolvit de orice vină a nefuncționării sistemului. Adică dăm cu biciul, fără să explicăm pentru ce îl pedepsim pe antreprenor”, declară Roxana Epure – Managing Partner NextUp Solutions.
Pe fondul problemelor generate de implementarea e-Factura, multe firme au accelerat procesul de digitalizare, solicitând softuri de facturare care transmit în mod automat facturile în SPV. În acest sens, „cererea pentru softuri de facturi a crescut cu peste 50% numai în primele două săptâmâni din ianuarie”, precizeaza NextUP Solutions.
„Cererea exponențială pentru softuri de facturare în ianuarie este, printre altele, o consecință a implementării e-Facturii de la 1 ianuarie.” adauga Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
La ce muncă și riscuri se supun contribuabilii
Considerată de mulți antreprenori o muncă în plus, transmiterea facturilor prin e-Factura are loc instantaneu cu softul potrivit. Completarea manuală a datelor pentru fiecare factură pe site-ul ANAF poate dura și 10 de minute, în funcție de numărul de linii de pe factură și abilitatea utilizatorului de a completa datele necesare rapid.
Fiecare factură de vânzare emisă de către contribuabil va trebui încărcată în SPV. Fără un soft, acest lucru se desfășoară în felul următor: pentru fiecare factură emisă, este necesară conversia din PDF în XML, apoi accesarea SPV și încărcarea XML-ului în SPV. De asemenea, trebuie accesat și verificat des SPV pentru facturile așteptate de la furnizori – fiecare factură va trebui descărcată în format XML și apoi convertită în format PDF. Acest lucru va îngreuna considerabil munca, mai ales că tot acest proces anevoios va trebui efectuat în termen de 5 zile de la emiterea unei facturi, pentru a evita eventuale amenzi.
___________
NextUp Solutions este dezvoltatorul unui soft ERP care îi scutește pe antreprenori de timp cu birocrația, cum este e-Factura. Softul NextUp este adaptat afacerilor locale și folosit cu precădere în retailul online, retailul tradiţional, producţie, distribuţie şi servicii, pentru a automatiza activităţi repetitive consumatoare de resurse şi a optimiza procesele şi previziunile de business. NextUp are peste 6.000 de clienți, cu o medie de 5 utilizatori per companie.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: