[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Prestatorii de servicii de plata au raportat 28 de incidente operationale si de securitate majore in 2022. Numărul utilizatorilor afectați de un singur incident a variat între 129 și 193.000 – raport anual BNR.

5 iulie 2023

In cursul anului 2022, prestatorii de servicii de plată (PSP) au raportat către BNR 28 de incidente operaționale și de securitate majore, numărul acestor incidente fiind în scădere cu aproximativ 36 la sută comparativ cu anul anterior, potrivit Raportului Anual al BNR pe anul trecut.

În urma evaluării pe întreaga perioadă de manifestare a incidentelor majore, 11 incidente operaționale și de securitate s-au reclasificat ca fiind minore.

Incidentele majore au afectat în principal funcționarea: (1) serviciilor de plată care permit efectuarea de operațiuni de transfer-credit prin intermediul aplicațiilor de tip internet sau mobile banking și (2) a serviciilor de acceptare a operațiunilor de plată inițiate cu instrumente de plată electronică de tip card (de ex. imposibilitatea utilizării cardurilor la terminale POS/ATM).

Cauzele incidentelor majore au fost diverse, printre acestea regăsindu-se:

(1) defecțiuni ale unor echipamente specifice tehnologiei informației,

(2) deficiențe/erori ale proceselor (de arhivare sau specifice remiterii mesajelor SMS dedicate autentificării stricte etc.),

(3) supraîncărcarea sistemelor informatice,

(4) erori umane,

(5) atacuri cibernetice,

(6) avarii în alimentarea cu energie electrică la sediul furnizorului de servicii și

(7) erori de comunicație.

Numărul utilizatorilor de servicii de plată afectați de un singur incident a variat între 129 și 193 000, iar numărul operațiunilor de plată afectate de un incident major a variat între 195 și 155 120.

„Menținerea la un nivel redus a numărului de incidente majore manifestate pe parcursul anului 2022 și în scădere față de 2021, precum și impactul foarte redus al acestora reconfirmă faptul că prestatorii de servicii de plată autorizați în România gestionează adecvat riscurile asociate activității de prestare de servicii de plată, ținând cont inclusiv de evoluțiile, amenințările, vulnerabilitățile și riscurile aferente resurselor implicate în prestarea acestor servicii.” – mai precizeaza BNR in Raportul Anual pe 2022.

Noutăți

Bots And Bank Accounts

Stay updated to the impact of emerging technologies in fintech & banking.
Banking 4.0 newsletter - subscribe
Cifra/Declaratia zilei

Dariusz Mazurkiewicz – CEO at BLIK Polish Payment Standard

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

To be honest I think that Sinaia, your conference, is much better then Davos.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?