Valoarea medie lunară a coșului de cumpărături în România a crescut cu 10% – 15% în 2022, produsele alimentare și bunurile de larg consum fiind preponderente, potrivit unei analize Footprints AI, companie românească ce operează una dintre cele mai avansate platforme de Retail Media din lume.
Interesul consumatorilor pentru produsele bio și ecologice a crescut în 2022, în timp ce, în ultimele luni, cumpărăturile de impuls au scăzut, ca urmare a ponderării cheltuielilor în contextul actualei inflații și a maturizării pieței.
Astfel, comportamentul de consum s-a modificat și pe segmentul produselor de necesitate. Românii pun accent acum mai mult pe controlul cheltuielilor, cumpără mai des, dar mai puțin și accesează produse ușor inferioare calitativ celor achiziționate anul trecut.
Consumatorii au interacționat de mai multe ori cu produsele înainte de a le achiziționa, în magazine fizice și prin vizite repetate în online, comparând prețurile. Acest comportament indică nevoia magazinelor de a oferi o experiență de cumpărare personalizată și mai eficientă.
„În ultimul an, am observat o schimbare semnificativă a comportamentului consumatorilor, atât în privința valorii și componenței coșului, cât și în legătură cu obiceiurile de achiziție ale clienților și serviciile oferite de magazine. Pe lângă creșterea cumpărăturilor online și a serviciilor de livrare la domiciliu, pe baza datelor și inteligenței artificiale, anticipăm maturizarea serviciului end-to-end pentru vânzările online, o integrare mai bună a proceselor de selectare, livrare și retur”, spune Dan Marc, fondator Footprints AI.
În perioada analizată de Footprints AI, în special, în cazul produselor de lux și a celor non-alimentare, retailerii au rămas cu stocuri, situație ce poate fi soluționată prin anticiparea cererii și optimizarea stocurilor în vederea evitării suprastocării. Analiza amprentei de achiziție a cumpărătorilor poate ajuta magazinele să nu rămână cu produse nevândute.
„Impactul suprastocării în business-ul de retail este cuantificabil în pierderi semnificative. Cu Footprints AI, retailerii pot utiliza datele pentru a anticipa cererea și a optimiza achizițiile, reducând, astfel, pierderile cu până la 30%.” – precizeaza compania.
În prezent, retailerii se confruntă cu o creștere de până la 15% a costurilor operaționale, pe fondul creșterii costurilor logistice, a salariilor, dar și a prețurilor de achiziție. Potrivit analizei Footprints AI, este de așteptat o scădere a ratei de profitabilitate a retailerilor cu 5% – 10% în acest an.
______________
Platforma Footprints AI are la bază o tehnologie unică ce analizează datele generate de consumatori, prin comportamentul lor de shopping în retailul offline, în mod anonimizat și la nivel individual, utilizând tehnologii proprii de Inteligență Artificială. Pe baza datelor colectate, poate estima cine sunt consumatorii și va anticipa ce vor cumpăra aceștia în următoarele 30 de zile.
În prezent, soluția de Retail Media oferită de Footprints AI este folosită de companii precum INGKA Holding B.V. (operator al magazinelor IKEA), Majid Al Futtaim (conglomerat în industria imobiliară și de retail din EAU), NEPI, Vienna Insurance Group, Jaguar, Hyundai, Land Rover, Erste Group, First Bank și Țiriac Group.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: