Asociația Română a Băncilor (ARB) se raliază demersurilor băncilor de contestare a proceselor verbale de contravenție încheiate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Comunitatea bancară analizează toate pârghiile legale pentru corectarea acestei nedreptăți și tragerea la răspundere a celor responsabili pentru prejudiciile grave de imagine aduse sectorului bancar.
„Defăimarea instituțiilor de credit prin afirmații eronate și calomnioase reprezintă un abuz și apreciem că acest tip de retorică nu poate să fie tolerat în spațiul public. În acest context, considerăm necesar ca instituțiile ierarhice superioare să intervină cu celeritate.” – potrivit comunicatului de presa.
Comunicatul ARB continua:
Afirmațiile președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor sunt false, exprimate cu
rea credință și dezinformează consumatorii, comportamentul abuziv al acestuia conducând la
afectarea nefondată a relațiilor și a încrederii consumatorilor în bănci. Acest tip de comportament și
informațiile eronate lansate în spațiul public, care cataloghează drept ″practici comerciale înșelătoare″
o metodă legală de calcul a dobânzii folosită în întreaga lume, ridică semne de întrebare cu privire la
profesionalismul unor angajați ai instituției publice.
Atragem atenția, încă o dată, că băncile respectă prevederile legale specifice, atât în ceea ce privește
informarea corectă și completă a consumatorilor, cât și în ceea ce privește modalitatea de rambursare
a creditelor. Conform legislației în vigoare, OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru
consumatori și/sau OUG 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri
imobile, băncile informează clienții cu privire la caracteristicile produsului, inclusiv la costurile totale
încă din faza pre-contractuală, condițiile fiind similare pentru toți consumatorii din Uniunea
Europeană.
Rambursarea creditelor se poate face fie prin rate egale (anuități), fie prin rate descrescătoare, iar
consumatorul are dreptul să aleagă modalitatea de rambursare. Clienții pot schimba opțiunea de plată
pe parcursul derulării contractului de credit. Plata unei dobânzi mai mari la începutul perioadei de
creditare reflectă un principiu economic și juridic consacrat la nivel mondial, și anume acela că
dobânda se calculează la valoarea soldului creditului, acesta fiind, în mod evident, mai mare la
începutul perioadei.
Principiul vehiculat de ANPC privind plata în rate egale a principalului și a dobânzii creditului nu este
viabil economic și nici posibil matematic.
Creșterea efortului financiar al clientului nu este cauzată de modul de calcul al ratei lunare de plată și
nici de faptul că face o rambursare în rate lunare egale, ambele aspecte fiind în acord cu legea, ci
este determinată de evoluția contextului macroeconomic local și global.
Menționăm că rata creditelor performante reprezintă 97,27% din totalul portofoliilor de credite, evoluția
fiind una pozitivă. În același timp, băncile procedează cu bună credință la restructurarea creditelor
clienților aflați în dificultate, în conformitate cu cadrul legislativ, în condițiile în care există o întreagă
paletă de măsuri care se aplică cazurilor individuale.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: