[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Activitatea de acceptare la plata a cardurilor este neprofitabila pentru majoritatea bancilor

4 iunie 2013

Desi media comisionului per tranzactie aplicat de banci comerciantilor este peste nivelul comisionului interbancar, activitatea de acceptare la plata a cardurilor inregistreaza o profitabilitate puternic negativa: -32,1% in 2011. Acest segment de activitate din afacerea cu carduri se afla insa intr-o usoara tendinta de imbunatatire a performantei.

Astfel, fata de anul 2009, in 2011, numarul bancilor care inregistreaza profit din activitatea de acceptare a crescut de la 2 la 4 (dintr-un total de 18 banci analizate) iar pierderea s-a mai redus cu 5 p.p. Ca o particularitate, una dintre cele cele 4 banci a inregistrat o rata a profitabilitatii de peste 1.100%.


„Din analiza profitabilitatii rezulta ca rata medie a profitului inregistrata in activitatea de emitere in perioada 2009-2011, a fost intre 62,1% si 101,1%, in timp ce in activitatea de acceptare aceasta a fost intre – 37,5% si -32,1%” potrivit Raportului privind piata serviciilor de plati prin card realizat la comanda Consiliului Concurentei. Valorile negative sunt inregistrate atat pentru acceptarea cardurilor de debit cat si a celor de credit.

Pentru perioada 2009-2011, unele banci au raportat cheltuieli din activitatea de acceptare, in special pentru cardurile de credit mult superioare veniturilor aferente acestei activitati, cazul extrem fiind de pana la 24 de ori mai mari. Este motivul pentru care autorii raportului apreciaza ca „cifrele rezultate pentru indicatorul profitabilitatii ar trebui analizate cu precautie”.

Distributia ratei profitabilitatii din activitatea de acceptare
. in 2009, noua dintre cele 15 banci analizate au inregistrat o rata a profitabilitatii sub rata de sector, intre -88% si -42,2%, in timp ce restul de sase banci au inregistrat rate intre -33,4% si 20,7%;
. in 2010, 11 dintre cele 17 banci analizate au inregistrat o rata a profitabilitatii sub rata inregistrata de sector, intre 95,9% si – 40,3%, in timp ce restul de sase banci au inregistrat rate intre -31,4% si 60,9%;
. in 2011, 12 dintre cele 18 banci analizate au inregistrat o rata a profitabilitatii sub rata inregistrata de sector, intre -91,2% si -36,5%, in timp ce restul de sase banci au inregistrat rate intre -27,1% si 1.177,5%.

Corelatia dintre nivelul comisionului interbancar si cel perceput comerciantilor

Carduri de credit

Visa

MasterCard

Corporate

IMM

Corporate

IMM

Comision national mediu interbancar

1%

1%

Media comisionului maxim perceput comerciantilor

2,16%

2,50%

2,28%

2,38%

Media comisionului minim perceput comerciantilor

0.91%

1,19%

0,83%

1,22%

Sursa: Raport privind piata serviciilor de plati prin card – pe baza chestionarelor administrate de echipa de investigatie

Carduri de debit

Visa

MasterCard

Corporate

IMM

Corporate

IMM

Comision national mediu interbancar

1%

1%

Media comisionului maxim perceput comerciantilor

2,36%

2,60%

2,45%

2,59%

Media comisionului minim perceput comerciantilor

0,79%

0,97%

0,72%

1,03%

Sursa: Raport privind piata serviciilor de plati prin card – pe baza chestionarelor administrate de echipa de investigatie

Potrivit Visa si MasterCard, numarul institutiilor financiare emitente pe piata romaneasca este de 40, dintre care 36 sunt banci si 4 IFN-uri. 18 dintre bancile emitente sunt si banci acceptatoare.

Taguri:
Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?