In 2018, la 10 ani de la introducerea platii contactless in Romania, dar si sub impactul Directivei Revizuite a Serviciilor de Plata (Revised Payment Services Directive – PSD2), am asistat la cateva premiere foarte importante care vor schimba dezvoltarea viitoare a industriei de plati electronice si servicii financiare din tara noastra.
Ianuarie 2018: Banca Transilvania lanseaza BTPay
Prima aplicatie de tip wallet bancar pentru cumparaturi si transfer de bani cu telefonul
Aplicatia poate fi descarcata din Google Play Store sau App Store, pe smartphone-uri cu Android si iOS si presupune adaugarea in format digital a cardurilor BT. Ulterior (doar) clientii BT pot face plati in tara si in strainatate, prin aproprierea smartphone-ului de terminelele contactless ale comerciantilor, functionalitate valabila exclusiv pentru smartphone-urile cu sistem de operare Android, sistemul iOS nepermitand accesul NFC (Near Field Communication) pentru terte aplicatii.
Aplicatia permite transfer de bani intre cardurile proprii si catre alte persoane care au card BT si consultarea detaliilor despre tranzactiile realizate cu cardul BT, soldul si, in cazul cardurilor de credit, sumele lunare de plata si punctele de loialitate STAR acumulate.
Posesorii de iPhone au la dispozitie o alta solutie pentru plati NFC. Este vorba de un sticker dezvoltat de Banca Transilvania și anunțat în noiembrie 2017, ce se poate lipi pe telefon. Solutia vine insa cu o serie de comisioane (30 lei emitere si 15 lei administrare anuala) si neajunsuri (este inestetic, fiind in fapt un card mai mic dar gros din plastic si nu un sticker subtire iar riscul sa cada/dezlipeasca este mare – reemiterea costa 25 de lei) astfel incat nu este apreciata de utilizatorii de tip „early adopters”, pasionati de cele mai avansate tehnologii si metode de plata.
Lansarea marcheaza doua premiere: BT Pay este primul wallet din Romania care permite plati contactless, bazat pe tehnologie inteligenta de plata Visa Token Service si MasterCard Digital Enablement Service, respectiv este primul portofel digital din Europa de Sud-Est care foloseste serviciul token al Visa.
Ömer Tetik, Director General Banca Transilvania: „Apetitul clientilor bancii noastre pentru cumparaturile contactless este tot mai mare, cresterea fiind de peste 350% in decembrie 2017, fata de decembrie 2016. De asemenea, fiecare secunda inseamna 5 tranzactii realizate cu unul dintre cele 20 de carduri din oferta noastra. Lansarea BT Pay un pas mare pe care banca il face pentru a oferi clientilor servicii digitale”.
Catalin Cretu, director general Visa pentru Romania, Croatia, Malta si Slovenia:„Suntem onorati sa lansam impreuna cu Banca Transilvania primul portofel digital din Europa de Sud-Est care utilizeaza serviciul de tokenizare al Visa (…) Intrucat tehnologia contactless a fost adoptata cu entuziasm de catre romani in ultimii ani, suntem increzatori ca portofelul digital lansat astazi va deveni un succes in scurt timp”.
In cursul anului, banca a adaugat noi functionalitati in aplicatie care permit blocarea temporara sau permanenta a cardurilor, setarea limitelor de tranzactionare, alimentarea automata a cardului de credit si urmarirea pe categorii a cheltuielilor facute in luna precedenta.
Grad de adoptie
Dintre cei 2 mil. de posesori de carduri BT, banca si-a propus ca 100.000 (un client din 20) sa utilizeaza aplicatia pana la finele lui 2018. Aproape 1.000 de descarcari ale aplicatiei BT Pay s-au inregistrat in aproximativ o ora de la momentul lansarii oficiale din 29 ianuarie. Doua luni mai tarziu, banca anunta ca aplicația BT Pay a fost descărcată de peste 50.000 de ori, ceea ce înseamnă circa 1.000 de descărcări/zi de la finalul lunii ianuarie a.c., când a fost lansată, şi până în 20 martie 2018. In aceasta perioada, prin BT Pay au fost realizate peste 100.000 de plăți cu telefonul la comercianți şi circa 10.000 de transferuri de bani.
In 12 iunie, la Techsilvania, Omer Tetik anunta ca aplicatia are 140.000 de descarcari. Intre timp, interesul s-a mai temperat. In 23 noiembrie, BT emitea un comunicat pin care anunta ca „De la lansare, aplicatia a fost descarcata de 180.000 de ori. Numarul platilor cu telefonul la comercianti si al transferurilor de bani intre utilizatorii aplicatiei a crescut cu 35% in trimestrul al treilea fata de cel anterior.”
Pana in acest moment, aplicatia a fost descarcata de peste 200.000 de potentiali utilizatori, potrivit ultimului anunt al bancii pe aceasta tema.
Octombrie 2018 – BCR lanseaza George
Cea mai populară platformă de banking din Europa Centrală și de Est,cu peste 3 mil. de utilizatori in Austria, Republica Cehă și Slovacia.
Potrivit unui studiu efectuat în acest an la nivel național de către Mercury Research, la comanda BCR, cu cât o aplicație de digital banking are mai multe opțiuni și caracteristici, cu atât este mai puțin probabil ca un client bancar să își schimbe furnizorul de servicii financiare. 90% dintre respondenți susțin că loialitatea unui client este direct proporțională cu nivelul de complexitate al platformelor digitale oferite.
In acest context, ca o reactie la aceasta perceptie, BCR a lansat platforma George despre care spune ca este primul banking inteligent din Romania si vine cu o serie de argumente care sa convinga piata de aceasta afirmatie. In primul rand, este vorba de un nivel de personalizare fara precedent alunei aplicatii de digital banking. Ca urmare a implicării clienților în toate etapele proiectului, reprezentantii bancii spun ca George are un nivel excepțional de personalizare: toată lumea își poate crea propria versiune a lui George, adaptată la specificul nevoilor sale bancare.
În plus, în România, George va aduce, pe lângă aplicație, un întreg ecosistem digital, cu cont curent și card dedicat, care va putea fi contractat exclusiv online în mai puțin de 10 minute. Astfel, orice îl va putea avea pe George de la distanță, de pe telefon, tabletă sau laptop.
Accesul in platforma se realizeaza prin PIN, pattern (tipar), amprentă sau recunoaștere facială. Odată accesat, orice utilizator își poate personaliza și securiza userul cu un alias.
Iata de spune BCR ca stie sa faca George:
. își amintește fiecare tranzacție și știe să indexeze comercianții;
. poate scana contul IBAN, astfel că nu mai trebuie memorate conturile;
. in cazul unei plati in strainatate, George știe automat unde se află destinatarul și pregătește transferul cu toate informațiile necesare;
. ajută la analizarea cheltuielilor și, dacă se doreste, la realizarea de economii;
. are funcție de căutare simplă, precum motoarele de pe Internet, pentru tranzacții, nume și date. Poți căuta, practic, orice și, în plus, vorbește pe limba ta (ex. Poți căuta “luna trecută”). Poți căuta într-o arhivă de până la 7 ani;
. are auto-completare: recunoaște ce cauți după câteva apăsări de taste. Rezultatele sunt afișate cu logo-urile comercianților
. se actualizează încontinuu;
. George vine cu chat, prin care utilizatorul poate intra în contact direct cu experții BCR, fără timpi de așteptare. Practic, clientul dipune de un canal de informații securizat pentru date financiare sensibile, fără e-mailuri;
.are funcție de printscreen a imaginii: dacă există o problemă, se poate salva imaginea, se pot adăuga comentarii și se trimite unui expert BCR;
. are magazin de tip e-store, pentru opțiuni și aplicații suplimentare. Magazinul George este deschis dezvoltatorilor de aplicații (fintech-uri, start-up-uri).
Managementul BCR are convingerea ca George este un nou mod de a face banking: total digital, inteligent și capabil să se adapteze oricărei persoane. „Noi îi spunem George, începutul unui univers financiar digital complet și, odată maturizat, pariul nostru că experiența românilor în relația cu o bancă nu va mai fi niciodată la fel.”, a declarat Sergiu Manea, CEO BCR.
Noiembrie 2018 – BRD lansează ContALL
Primul agregator de conturi oferit pe piața bancară din România
BRD a adăugat o funcționalitate – unică pentru moment pe piața bancară din România -, în aplicația mobilă MyBRD Mobile: agregatorul de conturi ”ContAll”. Acesta îi permite oricărui utilizator al aplicației MyBRD Mobile să aibă acces, într-un singur loc, la informații în legătură cu conturile și produsele deținute atât la BRD, cât și la alte bănci: conturi curente, credite și carduri de credit, depozite la termen și conturi de economii, soldul, precum și istoricul tranzacțiilor realizate.
În acest mod, utilizatorii pot avea o imagine completă asupra finanțelor personale, pot lua decizii de cumpărare / economisire mai rapide folosind o singură aplicație de bancă digitală. Pentru un control mai bun al finanțelor personale, ContAll din MyBRD Mobile oferă și posibilitatea de a vizualiza cheltuielile împărțite pe categorii: alimentație, utilități, sport și altele.
„Cum ar fi să îți vezi toate conturile într-un singur loc? Aceasta a fost întrebarea la care ne-am dorit să oferim un răspuns. Dintr-un motiv sau altul, clienții aleg la un moment dat să își deschidă conturi la mai multe bănci, fie ele conturi curente sau de credit, iar gestionarea tuturor devine dificilă în timp. Mai multe aplicații de bancă la distanță, identificarea sumelor disponibile în fiecare cont sau a sumelor datorate, împărțirea cheltuielilor, toate devin sarcini pe care oricine dorește să le simplifice. Am creat ContAll din aplicația de mobile banking MyBRD Mobile, pornind în primul rând de la experiența pe care vrem să o oferim clienților și construind împreună cu ei produsul finit.”, a declarat Gabriela Simion, Directorul Executiv al departamentului Marketing și Management Produse din BRD.
“Înainte să decidem ce variantă dezvoltăm, cele mai multe detalii au fost testate cu clienții BRD, dar și ai altor bănci, în focus grupuri, interviuri și sesiuni de user testing. Layout-ul ecranelor, modul de interacțiune din aplicatie swipe-ul, scroll-ul, navigarea între ecrane, elementele grafice, toate acestea au fost testate și evaluate de clienți pentru ca produsul finit să fie cât mai aproape de cerințele lor (…) Am creat Contall lucrând în metodologia Agile.”, a spus Bogdan Brăslașu, Director Digital și Omnichannel la BRD.
Pentru a folosi noua funcționalitate, utilizatorii MyBRD Mobile trebuie să introducă datele de autentificare aferente aplicației de internet banking a băncii pe care doresc să o adauge. Aplicația va aduce apoi conturile și tranzacțiile disponibile în acel moment, iar informațiile pot fi actualizate printr-o simplă apăsare a unui buton.
În acest moment, ContAll agregă informații referitoare la conturile și produsele bancare deținute la BRD, BCR, Banca Transilvania, Raiffeisen Bank și ING Bank. Banca a precizat ca lucreaza la extinderea listei de banci care pot fi adaugate pentru vizualizare, bazandu-se pe sugestiile primite de la clienti.
Pentru a adauga o banca in aplicatie, clientul selecteaza banca dorita si pregateste datele de autentificare in internet banking-ul bancii selectate. Introduce datele de autentificare si apasa butonul „CONTINUA”.
Clientul are posibilitatea doar de a vizualiza aceste informatii. Deocamdata nu pot fi efectuate transferuri intre conturile clientului, folosind aceasta functionalitate de agregare, dar banca lucreaza pentru a permite acest lucru in 2019.
Decembrie 2018 – Transfond anunta intrarea în vigoare a Regulilor SENT – versiunea 21
Se creeaza astfel cadrul pentru trecerea la implementarea platilor instant pe lei in Romania de catre bancile locale.
Este foarte probabil ca numarul bancilor ce vor implementa serviciul de plati instant sa creasca in cursul anului viitor. Cercetari de piata recente atesta faptul ca bancile pot castiga clienti daca ofera rapiditate si “instant payments”. NOCASH a comandat iSense Solutions un studiu care a relevat faptul ca pentru 76 % dintre respondenti o banca moderna inseamna rapiditate. Mai mult, cand au fost intrebati pentru ce anume ar schimba banca la care au cont, 11% dintre respondenti a raspuns ca pentru serviciul de “plati instant”. In aceste conditii, “instant payments” are potential de a deveni in curand un criteriu de selectie si un diferentiator atunci cand vorbim de alegerea sau pastrarea unei banci.
Studiul cantitativ a fost realizat online in cursul lunii noiembrie, pe un esantion de 604 persoane, reprezentativ urban, pentru posesorii de card cu varsta de minim 18 ani. Studiul are o marja de eroare de +/- 3.99 si un nivel de incredere de 95%.
Din 10 decembrie 2018, au intrat in vigoare noi reguli privind modul de functionare al sistemului SENT operat de Societatea de Transfer de fonduri si Decontari – Transfond. Astfel, in cadrul serviciilor prestate de Transfond s-a introdus Componenta Plăți Instant în Lei (CPI Lei) pentru procesarea bucată cu bucată a plăților instant (pe baza instrucțiunilor de transfer credit) în monedă națională, compensarea
multilaterală și decontarea pe bază netă a acestora, pe răspunderea participanților, în sistemul ReGIS.
Practic, incepand cu 10 decembrie 2018, Transfond va pune la dispozitia tuturor prestatorilor de servicii de plati produsul Plati Instant – infrastructura interbancara pentru plati de retail in timp real (pana intr-un plafon de 50 mii lei). Prestatorii de servicii de plati cu acces la aceasta infrastructura sunt atat bancile, deja membre ale Casei de Compensare Automata a platilor interbancare, cat si institutiile financiare nebancare, autorizate ca atare de catre banca centrala, sub conditia de deveni participant la Casa de Compensare Automata.
Utilizatorii finali (consumatori, autoritati, business-uri, etc.) vor putea utiliza Plati Instant, atat pentru plati, cat si pentru incasari, pe masura inrolarii bancilor (sau altor prestatori de servicii de plati) cu care acestia lucreaza, in infrastructura interbancara mentionata. Anuntul a fost facut in premiera la conferinta internationala Banking 4.0, de catre Bogdan Nastase – Project Manager Transfond
O serie de banci se afla in etapele finale de pregatire, inrolarile acestora in infrastructura pentru Plati Instant urmand sa fie realizate de la inceputul anului viitor, in functie de stadiul concret al actiunilor interne de conectare ale fiecareia la respectiva infrastructura.
Primele doua institutii de credit care vor introduce in oferta lor acest serviciu sunt Banca Transilvania si CEC Bank. BCR se afla de asemenea, intr-un stadiu avansat de pregatire, celelalte banci urmand sa se inroleze in infrastructura centrala in raport de propriile strategii pentru produsele oferite clientilor. Clientii bancilor inrolate vor putea transfera fonduri intre ei, interbancar, in limita a 49.999 lei per tranzactie. Banii vor intra in contul beneficiarului in mai putin de 10 secunde de la initierea transferului de catre platitor. Serviciul va fi disponibil 24/7.
Potrivit regulilor SENT, Transfond este responsabil pentru asigurarea unui nivel de disponibilitate lunar la nivelul CPI Lei, în regim normal de lucru (fără evenimente care să impună activarea Planului de Continuitate a Afacerii al Transfond), de 99% în intervalul orar 8:00-18:00, 90% în intervalul orar 18:00-21:00 și 80% în intervalul orar 21:00-08:00, raportat la programul de funcţionare al componentei CPI lei, stabilit conform prezentelor Reguli;
Tot in cadrul conferintei, dl. Nastase a mai anuntat, pentru prima parte a anului viitor, lansarea in productie de catre Transfond a serviciului AliasPay, ce va permite initierea de plati prin intermediul dispozitivelor mobile, cunoscand doar numarul de telefon mobil al beneficiarului, in locul IBAN-ului acestuia. Folosind AliasPay, clientii serviciilor de plati vor putea sa initieze sau sa incaseze diverse sume, in plafonul mentionat, fie prin Plati Instant, fie prin ordine de plata traditionale.
Decembrie 2018 – Guvernul adopta OUG care introduce taxa „pe lacomie”
Ordonanta impune o taxa pe activele bancare de 0,3%, in conditiile in care ROBOR depaseste 2%.
Aplicată trimestrial, taxa ar ajunge la 1,2%, presupunând că se menține un nivel constant al activelor și ROBOR nu variază semnificativ. Impactul ar fi uriaș. Într-un an 2018 cu profituri record la nivelul sistemului bancar, randamentul mediu net al activelor (profituri nete anualizate în total active la valoare medie) a fost de 1,76%. Ar însemna ca statul să ia circa 70% din profiturile băncilor, în condițiile în care acestea s-ar menține și anul viitor la acest nivel, lucru greu de crezut. (Trebuie precizat că taxa pe active s-ar calcula înainte de calcularea profitului net, fiind deductibilă. Astfel, ar scădea venitul brut impozabil peste care se aplică cota de 16% a impozitului pe profit).
La septembrie 2018, băncile înregistrau un profit record de 5,7 miliarde de lei. Aplicată la activele din acest an, taxa trimestrială de 0,3% ar însemna 5,3 miliarde de lei. In urma aplicarii taxei pe active, multe banci vor reintra pe pierdere iar altele isi vor adanci pierderile. Intr-un asemenea context este de asteptat ca investitiile bancilor sa fie amanate sau chiar anulate. Se vor pastra doar investitiile ce tin de respectarea legislatiei (de ex. Directiva Revizuita a Serviciilor de Plata – pentru partea de interfete si open banking). Una peste alta, taxa pe lacomie este de asteptat sa franeze eforturile bancilor pe linia digitalizarii serviciilor intrucat nu vor mai fi suficiente fonduri pentru investitii.
Potrivit profit.ro, băncile au trimis (in 27 decembrie) Ministerului Finanțelor Publice o scrisoare în care solicită clarificări în privința modului în care urmează să fie aplicată taxa pe active, în condițiile în care formulările din ordonanța de urgență aprobată săptămâna trecută de Guvern lasă loc de interpretări. Problematică este în special formularea privind datorarea trimestrială a taxei pe activele financiare totale, fără mențiuni exprese care să prevată calculul anualizat al acesteia și doar plăți în tranșe trimestriale.
Intre timp, indicele Robor la trei luni a scăzut la 3,02%, cel mai mic nivel din ultimele 6 luni.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: