Executivii din sistemul bancar traditional au in fata acum una dintre cele mai mari provocari existentiale sau, dupa cum puncteaza Mike Parsons in cadrul unui interviu wall-street.ro. Ei trebuie „sa imbratiseze schimbarea inainte ca schimbarea sa ii imbratiseze, iar acest scenariu nu va fi la fel de placut”.
In opinia consultantului in inovatie de la Qualitance, CEO-ul unei institutii financiare traditionale ar trebui sa (isi) raspunda la 3 intrebari esentiale pentru a gasi solutii in noua economie digitala:
Cum sa apere business-ul de baza al unei banci?
Cum sa creasca business-uri adiacente pentru o banca?
Cum sa revolutioneze masiv piata cu produse si servicii financiare?
Par trei intrebari relativ simple, insa reprezinta cele mai mari provocari pentru industria financiara traditionala, pentru a rezista intr-o lume in care cele mai mari companii din tehnologie arunca in joc resurse imense pentru a intra pe nisa serviciilor financiare.
„Provocarea unui CEO din mediul bancar este sa gandeasca un plan in 3 termeni: de a te apara, de a creste si de a revolutiona industria. Si poti sa faci acest lucru prin 3 mecanisme, cel mai important tinand de experienta consumatorului”, subliniaza Mike.
Pentru a creste, trebuie sa creezi noi produse si servicii, aspect foarte dificil in mediul financiar din cauza reglementarilor, in timp ce pentru a revolutiona piata este nevoie de dezvoltarea efectului de retea.
„Vad o oportunitate in Romania din perspectiva faptului ca bancile incearca sa fie mai prietenoase cu clientul, dar nu se joaca prea mult cu mixul de produse, pentru ca sunt prea reglementate, si nu incearca deloc sa-si creeze avantaje competitive pe baza efectelor de retea”, apreciaza specialistul in inovatie.
Sa lucrezi doar la experienta consumatorului nu este suficient, sustine Mike Parsons, pentru ca oricand un competitor poate copia ceea ce oferi si, in plus, mai poate face ceva radical, de exemplu sa ofere comisioane zero.
„Care este problema de business cand oferi doar o experienta buna consumatorilor? Poti sa o faci rapid, clientii sunt impresionati, poti crea ceva valoare, dar poate fi copiata usor de competitori. Cand creezi si produse, acestea pot fi si ele copiate, dar putin mai greu, iar cand creezi efectul de retea este aproape imposibil de combatut. Majoritatea bancilor nu fac insa nimic pentru a crea efecte de retea, stau in spatiul produselor reglementate si se lupta pe nisa experientei oferite consumatorului”. mai spune reprezentantul Qualitance.
In opinia lui Mike Parsons, machine learning si inteligenta artificiala vor fi, pe langa blockchain si big data, tehnologiile emergente care vor influenta masiv industria financiara, banking-ul devenind „terenul de joaca perfect” pentru astfel de tehnologii.
„Este greu sa stabilesti un castigator (dintre toate aceste tehnologii – n.r.), dar daca ma gandesc la machine learning ca la un subset al Inteligentei Artificiale cred ca aceasta va fi un succes si va automatiza atat de multe lucruri analizand datele despre tranzactiile financiare ale clientilor”, puncteaza Mike.
„Sa ne uitam la primele 3 mari banci din Romania, sunt peste 5.000 de angajati in fiecare dintre aceste organizatii. V-ati gandit cate dintre task-urile manuale pe care acestia le fac ar putea fi facute mai bine de catre “roboti” si cum ar putea folosi bancile aceasta resursa umana pentru a imbunatati efectiv experienta clientilor?”
Despre oportunitatea implementarii acestor tehnologii emergente si efectele lor asupra dezvoltarii industriei serviciilor financiare in urmatorii ani se va discuta in cadrul conferintei internationale Banking 4.0. Peste 30 de experti (lista aici) din sapte tari vor sustine prezentari, discutii interactive in paneluri si demonstratii la standurile expozitiei pe sase teme principale: autentificare, biometrie, blockchain, inteligenta artificiala, plati (instant & mobile) si securitate cibernetica.
Campania de „early bird” expira in 31 octombrie. Asigura-te ca nu vei rata acest eveniment unic si rezerva-ti biletul acum!
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: