În ultimii 5 ani, Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuala (EUIPO) a monitorizat costul economic al contrafacerii în sectoare cunoscute ca fiind vulnerabile la încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală (DPI). La ora actuală, cifrele indică faptul că pierderile anuale directe din aceste sectoare se ridică la 60 de miliarde EUR, ceea ce reprezintă 7,5 % din vânzările realizate în sectoarele respective, ca rezultat al prezenței produselor falsificate pe piață.
Pierderile acumulate sunt echivalente cu 116 EUR anual pe cap de cetățean al UE.
De asemenea, în aceste sectoare se pierd în mod direct 434 000 de locuri de muncă, deoarece producătorii legitimi fabrică mai puține produse decât ar realiza în absența contrafacerii și, în consecință, angajează mai puțini lucrători.
Raportul estimează că, din cauza prezenței contrafacerii, în România cele 13 sectoare pierd anual 22,5 % din vânzările directe – echivalent cu aproximativ 1,64 miliarde EUR (7,3 miliarde RON) sau cu 83 EUR (367 RON) anual pe cap de locuitor.
Cele 13 sectoare studiate sunt: produse cosmetice și de îngrijire personală; îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii, articole sportive, jucării și jocuri, bijuterii și ceasuri, genți de mână și de voiaj, muzică înregistrată, băuturi alcoolice și vin, produse farmaceutice, pesticide, telefoane inteligente, baterii și anvelope.
Aceste cifre* reprezintă o parte a unui ciclu de cercetări efectuate de EUIPO în ultimii 5 ani și publicate pentru prima dată într-un singur raport. Raportul de sinteză publicat azi reunește și cercetările privind contribuția proprietății intelectuale la economia UE și costul contrafacerii și al pirateriei pentru comerțul internațional. De asemenea, raportul sintetizează acțiunile întreprinse de organismele naționale, regionale și internaționale pentru combaterea încălcării drepturilor de proprietate intelectuală.
„Valoarea substanțială, sentințele blânde și randamentul ridicat al investiției încurajează grupările criminale să se angajeze în activități de contrafacere. Modul de operare al unor astfel de grupări devine din ce în ce mai complex, pe măsură ce tehnologia și canalele de distribuție evoluează, în paralel cu gama de produse care fac obiectul contrafacerii.”, potrivit comunicatului de presa.
Modelele de afaceri adoptate de falsificatori „apelează în mod semnificativ la internet” pentru a-și distribui produsele și pentru a promova distribuția și consumul de conținut digital ilegal. Site-urile care comercializează produse contrafăcute beneficiază de venituri suplimentare atât din publicitatea „de mare risc” (produse destinate adulților, jocuri și programe malware), cât și, în mod paradoxal, din publicitatea la mărci legitime, care suferă astfel de două ori din cauza publicității pe aceste site-uri (daune aduse propriei mărci și aport de credibilitate site-ului de găzduire).
* Cifrele prezentate indică pierderile directe din fiecare sector. Cursurile de schimb valutar prezentate sunt cele pentru anul 2015, când a fost efectuată analiza datelor din raport.
DESPRE EUIPO
EUIPO este o agenție descentralizată a Uniunii Europene cu sediul la Alicante, în Spania. Agenția gestionează înregistrarea mărcilor Uniunii Europene (mărcile UE) și a desenelor și modelelor industriale comunitare (DMIC), care garantează protecție pentru drepturile de proprietate intelectuală în toate statele membre ale UE. EUIPO desfășoară și activități de cooperare cu oficiile naționale și regionale pentru proprietate intelectuală din UE. EUIPO organizează Premiile DesignEuropa.
Observatorul European al Încălcărilor Drepturilor de Proprietate Intelectuală a fost înființat în 2009 pentru a sprijini protejarea și asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală și pentru a contribui la combaterea amenințării crescânde pe care o reprezintă încălcările proprietății intelectuale în Europa. Observatorul a fost transferat la EUIPO la 5 iunie 2012 prin Regulamentul (UE) nr. 386/2012 al Parlamentului European și al Consiliului.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: