[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Fintech-urile iau din cota de piata a bancilor – se intampla deja si in Romania

14 mai 2018

Bancile traditionale nu vor disparea niciodata din peisajul financiar, insa, pana in anul 2020, acestea vor pierde pana la 22% din cota de piata in favoarea companiilor de fintech. Aceasta evolutie la va da bancilor si companiilor un semnal de desteptare la realitate care vor realiza ca sunt obligate sa investeasca in digital, considera Teodor Blidarus, CEO Fintech OS.

„2017 a fost anul in care hype-ul legat de fintech s-a asezat; am iesit din zona in care se spunea ca bancile nu vor mai exista in viitor. Este clar ca acest lucru nu se va intampla, insa fintech-urile au devenit totodata o certitudine. Studii ale PWC si E&Y arata ca peste 33% din populatia globala capabila sa lucreze cu Internetul foloseste servicii financiare de tip fintech. Transformarea se intampla si estimam ca pana in 2021 vor exista 5 mld. de oameni care vor folosi un fintech in detrimentul serviciilor traditionale de banking”, a declarat Teodor Blidarus, in cadrul conferintei Future Banking organizata de wall-street.ro.

Trei dintre astfel de fintech-uri, care iau deja din cota de piata a bancilor, au fost prezente la eveniment.
Iata cele mai importante declaratii ale reprezentantilor acestora:

Irina Nicoleta Scarlat – country manager Revolut pentru Romania – “La nivel international facem parteneriate cu bancile pentru a le oferi clientilor conturi IBAN, in ceea ce priveste Romania, suntem aproape de a incheia o intelegere cu o banca din top 5”.

Compania a ajuns la 2 mil. de clienti in Europa, dintre care 30.000 sunt din Romania. In ceea ce priveste piata locala, Revolut are ca obiectiv atingerea pragului de 100.000 pana la sfarsitul acestui an.

Tristan Thomas, head of marketing and community la Monzo, companie cu peste 650.000 de clienti in Regatul Unit al Marii Britanii, a declarat la Future Banking ca 80% dintre clienti s-au inregistrat in aplicatie la sugestia prietenilor, 50% avand varsta cuprinsa intre 20 si 30 de ani.

„Un procent de 80% dintre clientii nostri s-au inrolat in aplicatie in urma sugestiilor primite de la prieteni. Atragerea lor este una dintre cele mai mari provocari, sa ii facem sa isi schimbe banca si sa vina la noi. In Regatul Unit al Marii Britanii, in jur de 10% dintre persoane sunt dispuse sa isi schimbe banca”, a precizat Tristan Thomas.

Statisticile Monzo releva ca a determina un client sa-si schimbe banca nu este tocmai o sarcina usoara. La intrebarea NOCASH legata de gradul de activare al aplicatiei, reprezentantul Monzo a declarat ca procentul celor care efectiv genereaza tranzactii este de (numai) 60%. Reprezentantul Revolut a precizat ca nu detine date in acest sens dar admite ca multi dintre cei care isi descarca aplicatia o fac din curiozitate insa dupa trei luni „curiosii” incep sa tranzactioneze folosind aplicatia.

Sunt insa si fintech-uri care isi propun sa atraga populatia nebancarizata, cea care nu detine in cont bancar. Este cazul Monese, care se adreseaza in special imigrantilor si expatilor. Acestia nu pot beneficia de conturi curente de la bancile traditionale, cel putin la inceputul sederii in Regatul Unit.

„Asistam in prezent la o nedreptate sociala: oamenii exclusi din punct de vedere financiar platesc un asa-zis ‘premium de saracie’ (n.red ‘poverty premium’). Practic utilizatorii care nu pot sa faca plati online si care platesc doar cu cash, ajung sa aiba costuri mai mari. In Marea Britanie, acest premium de saracie ajunge si la 1.000 de lire. Obiectivul Monese este acela de a reduce acest decalaj”, a declarat Marcus Exall, VP partnerships in cadrul Monese.

Monese ofera utilizatorilor posibilitatea de a-si deschide un cont bancar european sau britanic in cateva minute dupa instalarea aplicatiei pe smartphone, fiind necesara doar prezentarea unei fotografii a actului de identitate. Aplicatia are in prezent 45.000 de utilizatori romani, dintre care doar 4.000 sunt in Romania restul fiind romani care au un loc de munca in Marea Britanie.

Desi se spune ca „elefantii nu danseaza”, grupurile mari bancare ale Europei nu asista neputincioase la revolutia fintech care le pune in pericol modelul de business bancar traditional si implicit, mentinerea actualei clientele. Erste Group, de exemplu, a creat in urma cu 6 ani BeeOne, un Fintech care a dezvoltat pentru banca platforma digitala George, ce va ajunge pana la finalul anului si in oferta BCR.

“George” este mai mult decat un consilier personal si, deocamdata, deserveste clientii din Austria si Slovacia, insa urmeaza sa intre si pe pietele din Cehia, Romania, Ungaria, Croatia si Serbia, a declarat Alessio De Icco, Innovation Strategist & Business Analyst, Erste Group, in cadrul conferintei Future Banking.

Potrivit acestuia, necesitatea unui astfel de produs a aparut ca urmare a schimbarilor de comportament observate din partea clientilor. Tinerii din categoria millennials (n.r. persoane pana in 35 de ani) vor detine in 2020 cea mai mare putere de cumparare si vor fi cei mai importanti clienti ai sistemului bancar, insa acestia sunt foarte mobili si dispusi sa schimbe foarte rapid institutia financiara cu care lucreaza.

„In cinci ani, acestia (tinerii din generatia millennials – n.r.) nu vor mai vrea sa intre intr-o sucursala bancara. Mai mult, copiii din ziua de azi probabil nu vor intra niciodata intr-o sucursala bancara in intreaga lor viata, tot ce inseamna relatii financiare urmand sa se deruleze la distanta, prin intermediul tehnologiei.”, este convimngerea lui Alessio De Icco.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?