Așteptările economice și cele privind veniturile, dar și indicatorii privind tendința de cumpărare nu au evoluat uniform în spațiul european. Per total, climatul de consum pentru EU28 a scăzut de la 13,1 puncte la 12,3 puncte din iunie până în septembrie 2016, potrivit studiului GfK privind climatul de consum în Europa pentru al treilea trimestru din 2016.
În termeni economici, Europa are o evoluție pozitivă. Aproape toate țările raportează o creștere economică, în unele cazuri chiar la un nivel impresionant. Acest lucru este reflectat și de datele privitoare la șomaj. În majoritatea țărilor, procentul angajărilor este în creștere, iar cel al șomajului este în scădere.
Totuși, aceste aspecte pozitive nu conduc la o creștere fundamentală în ceea ce privește așteptările economice și privind veniturile din rândul consumatorilor. De asemenea, nici tendința de cumpărare nu a fost întotdeauna în concordanță cu dezvoltarea economică generală din fiecare țară.
In cazul României. Gfk spune ca situația economică este mai bună decât atitudinea consumatorilor.
„Economia României este înfloritoare. Produsul intern brut a crescut cu aproximativ 6 procente în al doilea trimestru față de aceeași perioadă a anului trecut. Totuși, consumatorii sunt sceptici în ceea ce privește următoarele câteva luni. Mulți nu exclud posibilitatea unui declin economic. Așteptările economice au scăzut cu 3 puncte din luna iunie, ajungând la 1,2 puncte în septembrie. Cu un an în urmă, indicatorul arăta 18,5 puncte în plus.”, potrivit studiului.
Creșterea economică puternică reduce ratele de șomaj și, prin urmare, crește venitul. De asemenea, românii sunt de părere că nu se va schimba nimic în următoarele luni. Așteptările privind venitul erau la 20,8 puncte în luna septembrie, într-o creștere cu 2,3 puncte față de luna iunie.
Redresarea economică îmbunătățește puțin câte puțin atitudinea consumatorilor români. Aflată la 2,3 puncte în luna septembrie, tendința de cumpărare este doar puțin mai ridicată decât valoarea medie pe termen lung de 0 puncte, dar aceasta a atins 5,4 puncte în luna iulie, cea mai ridicată valoare din octombrie 2008.
„Totuși, valorile acestor indicatori arată în mod clar că majoritatea copleșitoare a populației își permite în continuare să cumpere numai articolele esențiale pentru traiul zilnic. Produsele și serviciile cu o valoare ridicată rămân în continuare în afara posibilității de cumpărare a majorității consumatorilor.}, se mai arata in studiul citat.
Studiu Gkk privind climatul de consum – Asteptari privind starea economiei, septembrie 2016 (total al UE +/- 0)
Studiu Gkk privind climatul de consum – Asteptari privind veniturile, septembrie 2016 (total al UE + 13)
Studiu Gkk privind climatul de consum – Asteptari privind dorinta de cumparare, septembrie 2016 (total al UE + 16)
Legenda grafice
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: