Potrivit unui raport realizat de echipa revistei eFinance, in 2014 au fost efectuate peste 60 milioane de tranzactii prin platformele de internet&mobile banking, fata de peste 50 milioane in 2013. Suma totala tranzactionata prin internet banking in 2014 s-a ridicat la peste 125 mld. euro, cu 13,8% mai mult decat in 2013.
Numarul de clienti ai serviciilor internet banking in 2014 a continuat sa creasca sustinut cu un avans de aproape 15% fata de 2013. Sporul anual de clienti persoane fizice a fost de aproape 14% si de 6% in cazul persoanelor juridice.
Numarul total de clienti declarati de banci a fost de circa 3,74 milioane, dintre care 3,3 mil. persoane fizice. Avand in vedere faptul ca unii clienti sunt clienti ai mai multor servicii internet banking de la banci diferite, autorii raportului apreciaza ca numarul de „clienti unici” inrolati se pastreaza la peste 3 milioane.
Numarul companiilor-client de servicii internet banking a ajuns la 423.000 si da semne de oarece saturatie. Dintr-un total de peste 746.000 de firme active inmatriculate, cca. 56% sunt deja clienti ai serviciilor de internet banking.
Aproape 1,5 milioane de clienti foloseau in mod activ serviciile de internet banking in Romania. Din nou rata de crestere pe segmentul retail e mai mare decat pe corporate (14,5% vs. 11,5%)
Cresterea numarului de tranzactii efectuate de clientii persoane fizice in 2014 s-a temeperat drastic, de la 41% in 2013, la cca. 15%. Dinamica a fost mai buna in 2014 pentru companii – numarul de tranzactii a fost de aproape 41 milioane, cu 26,3% mai mult decat in 2013.
Bancile sunt preocupate sa-si modernizeze platformele si sa le exinda palpabil capabilitatile, marsand pe solutii tehnologice noi si pe alinierea la noua „moda” – module de Personal Financial Management, Gamification, social media, etc. Cu toate acestea, 2014 a fost inca un an „al asteptarilor prea putin implinite pentru mobile banking”: doar patru lansari de noi astfel de servicii: Alpha Bank, Bancpost, Piraeus Bank si Credit Agricole Bank.
Autorii raportului apreciaza ca piata de mobile banking locala nu este o piata omogena, clara, cu servicii lesne comparabile. Este o piata cu 12 banci ce ofera servicii de mobile banking unui numar de circa 600.000 clienti, care au tranzactionat peste 1 mld. lei. In continuare, este foarte greu de comparat servicii lansate la momente diferite, cu capabilitati si functionalitati diferite.
„Deocamdata, clientul este unul captiv – primeste din partea bancii serviciul m-banking si incearca sa se adapteze lui. In viitor e posibil ca serviciul respectiv sa dicteze alegerea bancii de catre client! Mai mult, nu este exclus ca viitorul m-banking sa apartina mai degraba clientelei de retail, iar serviciile de internet banking clientelei corporate.”, a declarat Cristian Pavel, redactor sef al revistei eFinance.
Studiul a fost realizat pe baza datelor furnizate de 18 banci comerciale care au furnizat in 2014 servicii internet si mobile banking clientilor din Romania. Din cercetarea eFinance lipsesc Unicredit Tiriac Bank, Credit Europe Bank, Carpatica, Millennium Bank, Volksbank, Banca Feroviara, Credit Agricole, Nexte Bank si BRCI.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: