Termenul ‘nativ digital’ sugereaza in mod fals ca tinerii cunosc intuitiv cum sa utilizeze tehnologiile digitale. Acest termen perpetueaza o perceptie a unora dintre parinti, profesori si decidenti politici si conduce la a fi omise competente esentiale din programa scolara.
‘Digital native’ – Nativ Digital este un termen din ce in ce mai folosit in discursurile publice pentru a descrie generatiile de tineri ce cresc inconjurati de tehnologie digitala. Termenul sugereaza ideea conform careia tinerii cunosc intuitiv cum sa foloseasca tehnologia si prin urmare nu au nevoie de educatie sau training digital.
Intr-un document de pozitie, ECDL (European Computer Driving Licence) subliniaza problemele legate de aceasta ipoteza si ofera dovezi pentru a demonstra ca aceasta constituie o eroare periculoasa. Tinerii nu detin competente digitale in mod firesc pentru a utiliza tehnologia in siguranta si eficient, iar aptitudinile dobandite in mod informal sunt susceptibile de a fi incomplete.
„Esecul de a oferi tinerilor un set complet de competente intr-o maniera formala conduce la un nou decalaj digital intre competentele digitale in stilul de viata si competentele digitale la locul de munca. Lipsa de eficacitate in ceea ce priveste instrumentele necesare fortei de munca de astazi contribuie la formarea unei generatii din ce in ce mai pierdute, care nu este în masura sa isi atinga pe deplin potentialul ca si cursanti, angajati, antreprenori sau cetateni, cu ajutorul tehnologiilor digitale.”, se arata in documentul citat.
Dovezile arata ca expunerea la tehnologie nu poate fi echivalenta cu abilitatea de a o folosi. De fapt, unui procent substantial dintre tinerii din tarile europene le lipsesc competente IT de baza. Tinerii tind sa isi supraestimeze nivelul de competente digitale. Testele practice arata ca in timp ce nivelul lor de încredere este mare, competentele lor de utilizare a computerului si a Internetului sunt departe de a fi complete.
Spre exemplu, intr-un studiu din 2014, 84% dintre respondenti au sustinut ca aveau cunostinte despre Internet “foarte bune” sau “bune”; totusi la testele practice 49% dintre ei au obtinut calificativul „prost” sau “foarte prost”. Cel mai mare decalaj intre competentele percepute si cele reale se regaseste constant in randul tinerilor (15-29 ani).
Prin folosirea tehnologiilor digitale, tinerii dobandesc asa-zisele competente digitale in stilul de viata (utilizarea retelelor de socializare, filemelor, jocurilor etc.), dar esueaza in a obtine competentele digitale cerute pe piata muncii.
Cercetarile in Marea Britanie au descoperit ca timpul pe care adolescenţii il petrec on-line este ocupat de transmiterea de mesaje, jocuri si obtinerea de conţinut online, precum si de consumul pasiv de continut cum ar fi vizionarea de filme. Aceste competente digitale in stilul de viata nu reprezinta competentele necesare, de pilda, in obtinerea unui job.
Similar, un studiu din Germania a relevat ca tinerii sunt foarte bine dotati atunci cand vine vorba de sarcini de zi cu zi, precum marcarea unei pagini web, in timp ce mai puţin de 20% dintre ei pot sa aplice stiluri de paragraf in procesarea de text a documentelor sau sa schimbe tipul de graphic in calcul tabelar – aptitudini de productivitate ce sunt cerute in mod curent de catre angajatori.
Puteti citi raportul complet aici
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: