Un studiu efectuat online in randul a 2000 de romani, cu varsta cuprinsa intre 18 si 64 de ani, posesori de terminale mobile (telefoane sau tablete) ce permit efectuarea de plati, a relevat faptul ca 79% dintre cei chestionati efectuează plăţi sau îşi gestionează banii cu ajutorul acestora. Peste jumătate dintre aceştia (57%) achiziţionează bunuri de mare valoare, cum ar fi produse electronice sau vacanţe, iar aproape două treimi (64%) îşi plătesc facturile de pe dispozitive mobile.
Potrivit studiului, persoanele care efectuează plăţi mobile spun că se simt la fel de confortabil când fac achiziţii importante de pe dispozitivele mobile ca atunci când fac plăţi curente, de mică valoare.
Mai mult, 42% dintre respondenţi au declarat că au folosit cardul contactless de debit sau de credit pentru a plăti anul acesta. Concluzia poate fi reprezentativa pentru clientii Mage Image si nu pentru utilizatorii de terminale mobile, in general.
Or comunicatul emis de Visa, spune ca aceste cifre sunt valabile pentru utilizatorii de dispozitive mobile din Romania.
Compania care a efectuat studiul nu a facut precizari metodologice legate de cum a fost selectat esantionul. Prin urmare nu stim daca cei recrutati – participantii la sondajul online – sunt posesori de dispozitive mobile care sunt consumatori de Facebook, consumatori de shopping online, abonati ai platformelor de internet&mobile banking sau consumatori de plati parcari prin sms. Sau toate patru la un loc.
Prin urmare, nu putem spune pentru cine sunt reprezentative concluziile acestui studiu si in ce marja de eroare.
Ce se poate spune este ca, intr-adevar, in piata romaneasca se manifesta aceasta tendinta de migrare catre mobil a comertului online. Tendinta confirmata de toti marii retaileri locali.
Am invitat un sociolog sa comenteze rezultatele studiului. Iata ce spune Romulus OPRICA, Ph.D., Senior Researcher & Managing Partner @ BrandBerry srl
„Sunt trei declarații care mi-au atras atenția la acest studiu:
1. prima afirmă că 79% dintre utilizatorii de dispozitive mobile din România îşi gestionează banii şi plătesc prin intermediul acestora. Afirmația mi se pare puțin exagerată deoarece plăți și gestionarea banilor o poți face doar cu dispozitivele smart. Chiar și așa, ce ar putea înseamna acest lucru? Că 79% din 63% de posesori de dispozitive mobile (pentru că 63% este rata de penetrare a dispozitivelor smart) fac plăți cu dispozitivele mobile: adică vreo 50% din populația deținătoare de dispozitiv mobil. Dacă mai luam în calcul faptul că o mare parte dintre aceștia (cca 25%) sunt minori, că nu toate dispozitivele sunt conectate la internet și că există un număr destul de mare de posesori de (minim) 2 terminale ajungem să discutăm, de fapt, de o populație de cca 7-8 milioane de locuitori.
2. a doua afirmație este că ”în Romania” 42% dintre respondenții au folosit cardul contactless pentru a face plăți. Dacă ținem cont de faptul că în România sunt cca 3,5 milioane de carduri contactless active (conform declarațiilor emitenților) și am presupune că fiecare posesor are doar un card contactless și toți fac plăți contactless rezultă că cele 3,5 milioane de carduri reprezintă 42% din populația României, adică 8,3 milioane. Ceea ce, evident este greșit.
3. a treia informație la care m-am mai uitat în comunicat a fost cea legată de modul de selecție a eșantionului. Studiul a fost realizat online, pe ”consumatori”. Nicăieri în comunicatul de presă nu se spune cine sunt acei consumatori dar ținând cont că studiul a fost realizat pentru VISA, și de cifrele rezultate mai sus, pot trage concluzia că eșantionul este format doar din clienți ai VISA.
În acest context cred că este cel puțin grabita extrapolarea concluziilor la nivelul tuturor utilizatorilor de dispozitive mobile din România; ele ar trebui să facă referire strict la profilul consumatorului de servicii VISA, posesor si de terminale smart.”
Studiul Visa „Plăţile digitale în 2016”, a fost realizat în mediul online de compania Populus, în perioada august-septembrie 2016, în 19 ţări europene: Austria, Belgia, Danemarca, Finlanda, Franţa, Germania, Irlanda, Israel, Italia, Olanda, Norvegia, Polonia, România, Slovenia, Spania, Suedia, Elveţia, Turcia şi Marea Britanie. „Numărul total al participanţilor la studiu a fost de 36.843 consumatori, adică aproximativ 2.000 de respondenţi din fiecare ţară.”, potrivit comunicatului.
Respondentii au fost recrutati din randul utilizatorilor de internet, cu varsta intre 18 si 64 de ani, care sunt (si) posesori de terminale mobile ce permit efectuarea de plati.
Prin plata mobila se intelege tranzactia realizata cu ajutorul telefonului mobil, tabletei sau dispozitivului wearable, online sau prin aplicaţiile comercianţilor, mobile banking, portofele digitale etc.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: