78% dintre romani nu folosesc servicii de banking online. Aproape jumatate dintre acestia motiveaza decizia spunand ca nu se pricep, sunt prea in varsta sau nu au internet/dispozitive.

26 iunie 2020

Modul în care pandemia de COVID – 19 a influențat relația romanilor cu băncile, dar și intențiile viitoare de a contracta servicii de banking la distanta sunt câteva dintre aspectele pe care Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES le-a evaluat în studiul realizat în perioada 20 -21 mai 2020.  Prezentăm, mai jos, principalele rezultate ale studiului:

În perioada stării de urgență și/sau de alertă 44% dintre români au utilizat serviciile unei bănci. Folosirea bancomatelor (77%) si plata cu cardul la comercianți în magazine fizice (71%) sunt principalele forme în care respondenții au utilizat serviciile bancare. De remarcat ca, in ciuda exploziei comertului electronic – determinata de distantarea sociala, platile online cu cardul (56%) nu au depasit platile cu cardul in lumea reala.

De asemenea, 40% dintre respondeti spun ca au preferat in continuare sa mearga in sucursala.

Cei mai mulți dintre utilizatorii serviciilor bancare de la debutul stării de urgență au efectuat plăți (80%) sau au extras numerar (74%).

27% au depus numerar în această perioadă in vreme ce numai 8% și-au deschis un cont, au contractat un credit sau au achiziționat noi produse și  servicii bancare. 

Noua din 10 români care au utilizat serviciile bancare în perioada stării de urgență sau de alertă sunt mulțumiți de acestea. 40% se declară foarte mulțumiți, aceștia sunt în special tinerii, cei cu studii superioare, cu venituri peste 4.000 lei, din Moldova, Transilvania și Banat, în timp ce 51% spun că sunt destul de mulțumiți.

Se pare ca mobile banking-ul a devenit mai popular decat internet banking-ul. Astfel, unul din 5 români folosește servicii de banking online, iar 28% dintre participanții la studiu folosesc mobile banking.

Ambele tipuri de servicii sunt utilizate în proporții mai mari de către tineri, persoane cu studii superioare, cu venit de cel puțin 2.500 lei și de cei care locuiesc în orașe.

Dintre cei peste 70% dintre români care nu folosesc nici online banking și nici mobile banking, aproximativ un sfert își manifestă interesul de a le utiliza în viitor. Cei care nu doresc să utilizeze acest tip de servicii invocă pentru această decizie vârsta înaintată, lipsa unei nevoi în acest sens, dar și lipsa încrederii.

Studiul integral aici

Fișa tehnică a studiului:

Volumul eșantionului: 1.033 indivizi de 18 ani și peste

Tipul eșantionului: simplu-aleatoriu, reprezentativ la nivel național

Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de ± 3,1%

Perioada realizării anchetei: 20 -21 mai 2020

Metoda: Datele au fost culeseprin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing)

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?