[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

73% dintre comerciantii autorizati nu vor accepta cardul la plata – parlamentarii au votat marirea pragului la 50.000 euro

12 iunie 2018

Comisia pentru buget, finanţe şi bănci din Camera Deputaţilor a votat, marţi, creşterea pragului cifrei de afaceri anuale de la 10.000 de euro la 50.000 de euro a comercianţilor ce trebuie să permită plata cu cardul.

Mastercard considera ca aceasta decizie anulează impactul benefic al legii, considerat a fi incluziunea financiara in mediul rural, în contextul în care 73% din totalul comercianților autorizati au cifre de afaceri anuale de pana in 50.000 euro.


”Creşterea pragului la 50.000 de euro anulează impactul benefic al legii, în contextul în care doar 17% dintre comercianţii din mediul rural au cifre de afaceri anuale de peste 100.000 euro, în timp ce 10% au cifra de afaceri anuală cuprinsă între 50.000 şi 100.000 euro pe an”, a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România, în cadrul comunicatului.

”Majorarea cifrei de afaceri anuală la 50.000 de euro va adânci decalajul economic, social şi tehnologic între polii de dezvoltare – cele câteva mari oraşe din România, micul urban şi mediul rural. Utilizatorii de carduri din mediul rural şi din urbanul mic – pensii, beneficii sociale, subvenţii APIA – nu vor putea în continuare să plătească cu cardul la comerciant”, a spus Vladimirescu.

Decizie surprinzatoare

Guvernul României a emis, la mijlocul lunii mai, un punct de vedere legat de extinderea legii cash-back pentru comercianții cu ridicata și prestatorii de servicii: „Extinderea obligației de a pune la dispoziția cumpărătorilor posibilitatea de a plăti cu cardul și pentru operatorii care desfășoară activități de comerț cu ridicata, precum și a celor care desfășoară activități de prestări servicii este justificată, având în vedere necesitatea asigurării unui tratament egal, nediscriminatoriu între diferitele categorii de comercianți”.

Astfel, Executivul considera drept injust ca un comerciant cu amănuntul a cărui cifră de afaceri se situează peste plafonul stabilit de lege (10.000 de euro) să fie obligat să pună la dispoziția clienților POS, iar un restaurant, un hotel sau un comerciant cu ridicata să nu aibă această obligație.

Decizia de astazi este surprinzatoare avand in vedere ca avem de-a face cu modificarea unei legi adoptate în unanimitate de Parlament, prin inițierea proiectului de modificare, la nici trei luni de la intrarea ei în vigoare.

De asemenea, nu au fost multe cazuri când o măsură adoptată de către autorități să fie dată drept exemplu de bune practici pe plan extern, cum s-a întâmplat în cazul acestei legi. Țări precum Franța, Germania și Marea Britanie iau în considerare adoptarea unor măsuri similare pe modelul celei din România.

Mai mult, Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare indică legea cash-back drept exemplu de bune practici și studiu de caz.

Mastercard reamintește că legea cash-back este o lege care s-a bucurat de sprijinul autorităților din România – Ministerul Finanțelor Publice, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Banca Națională a României, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor – și al întregii industrii.

Alte efecte posibile ale maririi pragului la 50.000 euro
La acest capitol reprezentantul Mastercard mentioneaza accentuarea economiei gri, creşterea numerarului aflat în circulaţie şi eliminarea sprijinului oferit autorităţilor fiscale, prin trasabilitatea tranzacţiilor. În România, numerarul în circulaţie are o pondere de aproximativ 60% din PIB, ceea ce reprezintă un nivel de peste 6 ori mai mare decât media ţărilor din Zona Euro, potrivit studiului ”Impactul plăţilor electronice asupra economiei”, realizat de PwC la cererea Mastercard.

Totodată, plăţile cu cardul reprezintă doar 6,4% din PIB, de peste trei ori mai puţin decât media ţărilor din Uniunea Europeană, şi la jumătate faţă de media din Europa Centrală şi de Est, ceea ce plasează România pe ultimul loc din UE, arată acelaşi studiu.

Dintre cele 10 măsuri concrete de reducere a economiei gri propuse de Mastercard Guvernului la finalul anului 2014, legea cash-back era singura implementată. Însă, prin creșterea pragului la 50.000 de euro, impactul legii este anulat.

România are, în prezent, una dintre cele mai mari economii gri din UE – 27,6% din PIB, față de 28,4%, cât avea în 2013 – și unul dintre cele mai reduse grade de colectare a taxelor. Recordul negativ este atins de TVA, pentru care se colectează doar jumătate din valoarea datorată. Totodată, gradul de colectare a taxelor ca pondere în PIB a fost pentru România, în 2015, la unul dintre cele mai reduse niveluri comparativ cu celelalte ţări din UE, în pofida nivelului ridicat al cotelor de impozitare – 28%, nivel ce situează România pe penultimul loc în UE.

Prin extinderea obligației de a pune la dispoziția clienților serviciul de plată cu cardul și menținerea pragului la echivalentul în lei a 10.000 de euro, numărul agenților economici care oferă acest serviciu ar crește de la 69.842 la 138.134. Veniturile care ar putea fi fiscalizate cresc de la 164 de miliarde de lei la 465 de miliarde de lei.

In final, Mastercard apreciaza ca stabilirea unui prag de 50.000 de euro nu este o măsură de sprijin a micilor comercianți, ci o măsură care va încuraja comerțul neloial, practicat de cei ce eludează obligațiile fiscale ce le revin.

Sursa: news.ro & bankingnews.ro

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?