Simplus – Platile cu mobilul vor creste de cinci ori intr-un an si jumatate pana la 100 mil. Euro

1 iulie 2013

RATB vinde zilnic 2.500-3.000 de abonamente cu valabilitate de o zi prin cele 200 de ghisee ale sale. Simplus Invest suplimenteaza de trei ori veniturile RATB prin implementarea platii prin SMS a abonamentului de o zi. Plata cu mobilul pe zona de transport public poate genera zeci de milioane de Euro in urmatorii doi ani.

In decembrie 2002 se facea prima plata prin SMS in Romania. In prezent, piata platilor cu mobilul este estimata de Simplus la cca 17,5 – 18 mil. Euro insa compania considera ca este probabil ca piata sa ajunga la 90-100 mil. Euro pana la finele lui 2014.

Primele tranzactii de plati prin SMS au vizat dedicatiile muzicale la Atomic TV, costul unei dedicatii fiind de 0,7 USD. Foarte interesant este ca pe acest segment, al platilor prin SMS, piata romaneasca a fost foarte bine sincronizata cu cea occidentala. Aceasta pentru ca primele plati prin SMS in occident se faceau in vara aceluiasi an, 2002.

Reactia pietei a fost neasteptat de pozitiva. “In prima zi s-au dat 200 de mesaje platite, prima dedicatie fiind facuta chiar la 5 dimineata”, isi aduce aminte cu placere Dan Boabes (foto), director general Simplus Invest.

Chiar daca nu mai exista acelasi apetit, dedicatiile muzicale continua si astazi sa fie platite prin SMS, in special pe canalele de muzica populara.

“Romanii cheltuie pe dedicatii mult mai putin decat o faceau in urma cu 10 ani, insa tot vorbim de peste 200.000 Euro per an si in prezent”, a precizat Boabes. Treptat intresul romanilor a migrat de la dedicatii TV catre zona de anunturi. De exemplu Autovit.ro, este un important client care genereaza pana in 15% din veniturile Simplus.

Oficialul Simplus considera ca pentru dezvoltarea platilor prin SMS ar fi fost mai greu daca nu ar fi existat televiziunea cu dedicatiile muzicale. “Clar ca aceste servicii foarte vizibile de tip interactivitate TV au avut o importanta a lor insa noi am tinut cont si de faptul ca la un anumit punct se ajunge la plafonare. De aceea, am incercat sa crestem volumele gasind noi nise de piata”.

Asa a fost introdusa treptat, plata prin SMS a anunturilor – pentru locuri de munca si vanzari masini – plata parcarii si a calatoriei in transportul public, plata la automatele de vanzare, plata rovinietei sau a biletului la film, in acest ultim caz achizitia fiind facuta direct din aplicatia smart phone-ului prin sistemul “click to pay”.

Astazi Simplus apreciaza ca are o cota de piata de 40%, veniturile companiei ajungand la aproximativ 7 mil. Euro in 2012 si – in functie de reactia pietei – ar putea sa creasca de cinci ori in numai un an si jumatate. Din ce zone va veni cresterea in viitor?

In viziunea lui Boabes, cresterea are la baza promovarea platilor cu mobilul acolo unde se platesc sume mici in numerar. Teoretic este o zona unde intra in concurenta directa cu schemele de plata care incearca sa acopere aceasta piata promovand cardurile bancare cu tehnologie contactless. Practic, oficialul Simplus nu isi face griji. Aceasta nu neaparat pentru ca piata contactless este inca abia la inceput (n.r. din peste 13 mil. carduri doar 100.000 sunt contactless iar si mai putine dintre acestea au aplicatia de tranzit incorporata) ci pentru ca, pur si simplu, “SMS-ul este mult mai usor de inteles de publicul larg”. In plus, penetrarea telefoanelor este mai ridicata decat cea a cardurilor.

“Am observat istoria platilor cu cardul. Cardul transforma intr-un mediu electronic o plata cash. Noi incercam sa venim cu aceasta solutie de plata electronica, plata cu mobilul, in acele zone unde acum se plateste cash in valori mici. Aici electronizarea si platile cu cardul nu sunt foarte prezente. Gradul de penetrare al cardului in zona de transport public si parcare este de zero si ceva la suta, dar volumele tranzactionate acum in numerar sunt foarte mari. De aceea consideram ca potentialul de crestere este imens”.

In materie de transport public, unde plata calatoriei prin SMS a fost implementata inca de acum doi ani, Boabes spune ca sunt orase unde s-a ajuns la o rata de adoptie de 12% si chiar peste.

“Asta inseamna ca cel putin 12% dintre achizitiile de titluri de calatorie se produce acum prin intermediul mobilului. Extinzand la intreaga piata de transport public putem ajunge la cifre impresionante”.

In prezent, compania se afla intr-un proces de convingere a operatorilor de transport de a implementa plata prin SMS iar acolo unde sistemul a fost implementat se doreste extinderea lui si la alte produse.

Unul dintre argumente este faptul ca prin introducerea platilor alternative cu mobilul se ajunge la cresterea vanzarilor. Aceasta pentru ca exista o masa importanta de clienti ocazionali, precum soferii, care neavand un chiosc in apropiere sau un card contactless, vor fi oricand dispusi sa plateasca prin SMS.

Iar cifrele pe Bucuresti confirma acest rationament. RATB vinde zilnic, prin cele 200 de ghisee ale sale, 2500-3000 de abonamente pentru o zi. Simplus suplimenteaza vanzarile Regiei de transport realizand vanzari de trei ori mai mari.

“In Bucuresti avem implementata plata prin SMS a abonamentului de o zi, care se vinde cam de trei ori mai mult decat prin cele 200 de chioscuri RATB. Abonamentele prin sistemul clasic sunt intre 2.500-3.000 si noi vindem de trei ori mai mult prin SMS. Noi credem ca sunt aditionali care vor sa circule corect si neavand un chiosc in apropiere sau un card in permanenta la ei – sunt soferi care doresc ocazional sa utilizeze transportul public – isi cumpara calatoria prin SMS. Potentialul este foarte mare”.

In cazul in care si alti transportatori publici vor trece la implementarea in viitorul apropiat a sistemului de plata prin SMS a calatoriei, Boabes considera ca vorbim de zeci de milioane de Euro plati cu mobilul pe zona de transport”.

Potentialul este foarte mare si pe zona automatelor de vanzare unde sunt peste 50.000 de automate in functiune care nu sunt conectate online. Simplus doreste conectarea lor si implementarea solutiei de plata prin SMS.

“Noi vrem sa le conectam online si sa implementam zona de plata. Aici, pe datele initiale pe care le avem din implementarile curente, vorbim de 12-16% adoptie pe zona de plata”. Sunt date concrete care ajuta compania sa-si construiasca modelul de business.

“Avem automatele noastre instalate in zonele de trafic intens. Sunt doar cateva acum, insa incercam pana la inceputul lui septembrie a.c. – cand se intoarce lumea din vacanta – sa avem datele necesare pentru modelul de business”.

Toate acestea il fac pe managerul Simplus extrem de increzator.

“Viitorul platilor prin SMS este viitorul platilor cu mobilul. Ele pot ajunge la o cota de piata intre 15 si 20% in urmatorii doi ani, pe segmente cu volum foarte mare: transport public, parcare, automate de vanzare. Vorbim de 10%, 15%, si chiar 20%, pe volume de sute de milioane de Euro”.

SimPlus Invest este prima companie, care in 2002 a introdus pe piata romaneasca serviciile de premium sms, si deasemenea a dezvoltat primele tehnici si aplicatii de interactivitate prin sms cu sistemele de televiziune si media, in general. Portofoliul de clienti pe zona TV, numara peste 10 parteneriate cu diverse posturi de televiziune nationala.

Simplus Invest a dezvoltat parteneriate pe zona operatorilor telecom inclusiv cu alti provideri de solutii prin sms din tarile vecine (Bulgaria, Austria, Germania, Belarus, Italia si Spania) astfel ca are capacitatea de a asigura solutii compatibile si sigure la nivel international.

Sursa: prelucrarea interviului acordat ZF live de catre managerul Simplus Invest

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?