Românii și-au adaptat comportamentele financiare în contextul creșterii accelerate a inflației, a prețurilor și a tarifelor la utilități din ultimele luni, arată studiul “Money Matters” 2022, realizat de Erste Group.
Datele cercetării relevă că 77% dintre intervievați strâng bani, în prezent, pentru potențiale urgențe și cheltuieli neprevăzute, în timp ce 74% economisesc pentru a avea o rezervă de bani pentru sine sau pentru familie, ambele motive în creștere cu opt puncte procentuale față de anul trecut.
Cel mai mare avans în rândul motivelor pentru care românii pun bani deoparte îl are însă dorința de a investi în educație și pregătire profesională, 25% indicând această schimbare de mentalitate, cu 9% mai mult decât în 2021.
Datele studiului au mai scos în evidență faptul că:
. Românii economisesc, în medie, 351 lei pe lună, cu 42 de lei mai mult decât în 2021;
. Doar 33% pun bani deoparte pentru bătrânețe;
. 64% dintre români declară că au fost afectați de inflație, iar 38% cred că situația lor financiară s-a deteriorat în ultimul an, dublu față de 2019;
. 48% se bazează pe familia lor și prieteni aunci când vor sfaturi despre economii și investiții, iar 19% chiar pe informațiile din Social Media;
. 61% dintre respondenți consideră că educația financiară intră în atribuțiile școlii și ale altor instuții de învățământ, 56% cred că este responsabilitatea părinților și a familiei, iar 45% o plasează asupra băncilor și altor instituții financiare.
Studiul Money Matters a fost realizat la cererea Erste Group și a vizat țările din Europa Centrală și de Est – Austria, Ungaria, Croația, Cehia, Slovacia, România și Serbia. Cercetarea a avut loc în lunile iunie și iulie 2022, pe un eșantion de 507 de persoane, reprezentativ la nivelul populației bancabile, cu vârsta de peste 15 ani.
______________
Din 2016, BCR, prin Școala de Bani, a oferit cursuri de educație financiară pentru mai bine de 500.000 de români, din care 50.000 în primele șase luni ale acestui an. În ultimul an, BCR a promovat intens campanii de informare și educație, în dauna celor comerciale, urmârind să ofere românilor idei și resurse practice pentru contextul dificil al momentului.
Ultima campanie a fost lansată în septembrie 2022 și îi invită pe români să reflecte care sunt schimbările de care au nevoie pentru a face face față, la rândul lor, schimbărilor din jur. Și, mai ales, ce pot face bine din punct de vedere financiar, pe termen scurt sau lung, alături de un partener de încredere.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: