Astazi se implinesc 25 de ani de la emiterea primului card in Romania. Bancorex Visa Business a fost primul produs urmat la cateva luni de cardul proprietar Prima de la BRD si de cardul Maestro emis de BCR.
După lansarea din martie 1994 a Romcard, primul centru local de procesare a tranzacțiilor cu carduri, anul 1995 marchează începerea activității de acceptare a cardurilor internaționale – atât Mastercard, cât și Visa, și emiterea primelor carduri pe piața locală.
25 de ani mai târziu, în anul de grație 2020, numărul cardurilor valide din circulație a depășit populația României, iar volumele tranzacționate prin card reprezintă peste o treime din PIB. Mai mult, 2020 va marca depășirea pragului de un miliard de plăți, peste 90% dintre ele fiind contactless.
În plus, tot mai mult, cardul se dematerializează și este absorbit de telefoanele românilor. Timid, dar sigur, biometria isi face loc in peisajul platilor eletronice de retail, marcand trecerea la o noua etapa: autentificare si autorizare pe baza a ceea ce sunt (amprenta digitala, amprenta faciala, amprenta vocala, etc) si nu pe baza a ceea ce stiu (parole/PIN, etc.). Romanii deja fac plati cu un „selfie” .
Cardul – incubator și accelerator al emancipării bancare pentru consumatori și bănci
. CARDUL a fost momentul de debut al retailului bancar din România. Pentru ani buni, să ai o relație cu banca înseamna să deții un card.
. CARDUL a fost principalul instrument folosit pentru bancarizarea românilor, ajutând la arderea etapelor (să nu uităm că persoanele fizice nu au folosit niciodată cecul pentru plăți).
. CARDUL a schimbat în mod fundamental comportamentul de plată al românilor, accelerând procesul de incluziune financiară și contribuind
decisiv la educația financiară a acestora.
. CARDUL a creat echipe, fiind o excelentă școală pentru formarea specialiștilor.
. CARDUL a stimulat inovația, ceea ce a contribuit la dezvoltarea pe orizontală a sistemului de plăți.
Declaratii:
Dana Dima – Vicepresedinte executiv Retail & Private Banking BCR
„Dacă noi avem astăzi retail în România este pentru că avem carduri. Tot ceea ce înseamnă mediul digital, să fim realiști, a pornit cu cardul”.
Catalin Cretu – General Manager pentru Romania. Croatia, Slovenia si Malta – Visa:
„Odată cu mărirea rețelei de acceptare și campaniile de promovare, cardul a început să erodeze din numerarul aflat în circulație. Noi nu am înlocuit un detergent cu altul mai bun. Noi am schimbat o paradigmă și nu a fost ușor”.
Gabriela Nistor – Director General Adjunct Banca Transilvania:
„Cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru carduri fizice, respectiv la o creștere a preferinței pentru componenta digitală a acestora”.
Cosmin Vladimirescu – Country Manager Romania & Croatia – Mastercard:
„Avem rate de creștere uimitoare ale numărului de plăți cu telefonul mobil și wearables. Nevoia de a deține un card fizic este tot mai redusă”.
Pentru a marca acest important moment in evolutia cardurilor din Romania, NOCASH va lansa un film documentar si o carte. Un „teaser” al filmului documentar va fi lansat in 30 septembrie, cu ocazia celei de-a XIX-a editii a Galei NOCASH – ce se va desfasura intr-un format hibrid la Modex Labs, spatiul comunitatii de blockchain din Bucuresti.
Atat cartea cat si filmul documentar spun povestea trecerii cardului de la un produs (perceput ca) marginal la statutul de vedeta incontestabila a operatiunilor bancare: de la cartela de plata embosata, card cu banda magnetica, card co-branded, card cu cip, card prepaid, card contactless, card de masa, la card virtual. Este daca vreti, o analiza despre nasterea si dezvoltarea retail-ului bancar in Romania, cu toate aspectele ce tin de tehnologie, incluziune si educatie financiara.
Sergiu CONE, director executiv NOCASH Events: „In perioada de pandemie fiecare dintre noi a incercat sa se adapteze si acolo unde s-a putut, sa se reinventeze, sa faca lucrurile altfel. Acesta este un proiect de suflet pentru mine, la care pot sa spun ca lucrez de mai bine de 20 de ani. Ma bucur sa constat ca si piata simte la fel, proiectul fiind foarte bine primit. Atat filmul documentar cat si cartea spun nu doar povestea retailului bancar in Romania – urmarind evolutia pietei cardurilor – dar fac si o analiza a tendintelor, incercand sa ofere raspunsuri la intrebarea „ce urmeaza?”.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: