Aproape două treimi (64%) dintre firmele mici și mijlocii din România declară că acceptă plata cu cardul datorită rapidității, siguranței și accesului imediat la bani, arată rezultatele celui mai recent sondaj privind digitalizarea afacerilor derulat de Visa în parteneriat cu Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).
Totodată, jumătate (48%) dintre firmele care încă nu acceptă plata cu cardul au declarat că intenționează să implementeze soluții de acceptare a plăților electronice în viitor, ca măsură de sprijinire a dezvoltării afacerilor. Un motiv important pentru firmele care acceptă deja sau intenționează să implementeze plățile electronice este și cererea din partea clienților pentru astfel de soluții.
Pentru a rămâne competitive în economia digitală globală, IMM-urile trebuie să se asigure că oferă metodele de plată pe care consumatorii le preferă și că au o prezență online solidă. De la începutul pandemiei, Visa a lansat mai multe soluții și programe comunitare pentru a susține numeroase întreprinderi mici și mijlocii să accepte plăți electronice și pentru a facilita accesul acestora la economia digitală, contribuind astfel la un mediu economic mai incluziv și mai sustenabil.
”Transformarea digitală a întreprinderilor mici și mijlocii este un subiect arzător pe agenda publică, în condițiile în care România se află pe ultimul loc în Europa conform Indicelui economiei și societății digitale (DESI) 2022[1]. Plățile digitale oferă oportunități de creștere a veniturilor pentru IMM-uri și mai multe opțiuni pentru clienții lor, în magazine și în mediul online. În contextul pandemic, am constatat o creștere a acceptării plăților electronice în rândul comercianților, ca urmare a schimbării comportamentului de plată al consumatorilor, mult mai orientați către plățile contactless și online. Faptul că aproape jumătate dintre managerii care au participat la sondaj consideră digitalizarea foarte importantă pentru afacerea lor și intenționează să investească în soluții de plăți digitale este un semnal pozitiv. Susținerea afacerilor este o prioritate pentru noi, iar platforma Visa #MarileAfaceriMici oferă IMM-urilor posibilitatea de a accesa atât informații despre soluțiile digitale disponibile în România, cât și oferte speciale de la partenerii locali, ajutându-le să se adapteze la noul mediu economic.” – a declarat Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România.
”Digitalizarea încă reprezintă o provocare pentru mediul de afaceri. Intuind necesitatea şi ceea ce va urma în procesul de digitalizare, în anul 2019 am lansat conceptul România TECH Nation unde unul din cele trei paliere a fost reprezentat de educație, pentru că prioritatea noastră trebuie să fie reprezentată de educarea mediului de afaceri, a angajaților în general, a spațiului public în domeniul digitalizării. Propunerea noastră este în concordanță cu sondajul care relevă faptul că antreprenorii solicită ca principale necesități digitalizarea și actualizarea instituțiilor statului, acordarea de deduceri fiscale pentru cheltuielile cu digitalizarea sau finanțarea de cursuri de perfecționare în domeniul digital pentru angajați. Astfel, digitalizarea trebuie să devină un proiect de țară asumat și implementat de către guvernanți iar digitalizarea firmelor și administrației publice o prioritate.” – a declarat Florin Jianu, președinte CNIPMMR.
Aproape 70% dintre companiile care au participat la sondaj consideră digitalizarea afacerii un aspect important sau foarte important, de aceea inițiativele care sprijină afacerile mici să facă pasul către digital sunt și mai necesare în acest moment. Printre inițiativele Visa dedicate micilor comercianți și firmelor de curierat care livrează o mare parte din bunurile achiziționate online cu plata ramburs se numără extinderea serviciului Tap to Phone, o soluție modernă care le permite acestora să accepte plăți contactless prin intermediul unui smartphone și să elimine, astfel, costul cu echipamente suplimentare. Utilitatea soluției este demonstrată și de faptul că aproape jumătate (48%) dintre participanții la sondaj care nu acceptă încă plata cu cardul au menționat ca barieră principală implementarea tehnică complicată a soluțiilor clasice.
Mai mult de o treime dintre respondenți (35%) declară că își vând produsele fizic și online sau exclusiv online. Totuși, în majoritatea cazurilor (73%), procentul vânzărilor online în totalul afacerilor este de sub 20%, ceea ce arată că este loc în continuare pentru dezvoltarea acestui segment de piață.
Implementarea plăților electronice – online și în magazin – ajută companiile să-și îmbunătățească modul în care sunt percepute de consumatori. Conform studiului internațional „Atitudini față de metodele de plată” realizat anul acesta, de Grupul EVO în parteneriat cu Visa, 7 din 10 consumatori cred că firmele care acceptă plăți electronice sunt moderne și orientate spre client[2].
În ceea ce privește plata cu cardul business, principalele avantaje evidențiate de respondenți sunt simplitatea și comoditatea (80%), evidența mai strictă a cheltuielilor (41%) și siguranța (35%). Peste jumătate dintre IMM-urile chestionate au declarat că plătesc cu cardul de cel puțin 3-4 ori pe lună. Cheltuielile cu achiziția de combustibil, călătoriile de afaceri sau taxele se numără printre plățile efectuate cel mai des cu cardul.
La polul opus, numai 2% dintre respondenți au indicat retragerile de numerar de la bancomat ca modalitate principală de utilizare a cardului. Motivul principal pentru alegerea numerarului este indisponibilitatea plăților digitale, acesta fiind răspunsul oferit de 7 din 10 respondenți.
Despre cercetare
Sondajul privind digitalizarea IMM-urilor a fost realizat online, în perioada 14 aprilie – 20 iunie 2022, de către Visa în parteneriat cu Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR). La cercetare au participat 534 de firme – micro, mici, mijlocii şi mari – din toate ramurile de activitate şi zonele țării.
[1] https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/countries-digitisation-performance
[2] “Atitudini față de metodele de plată” – mai 2022, sondaj international realizat de eService și EVO Group în parteneriat cu Visa: https://www.eservice.pl/en/research
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: